
8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 1/26

WORKING PRESS —
CIA STYLE

To understand the role of
most journalist‐operatives, it
is necessary to dismiss some
myths about undercover
work for American
intelligence services. Few

  

  The CIA and the Media
How Americas Most Powerful News Media Worked Hand in Glove with the Central
Intelligence Agency and Why the Church Committee Covered It Up

After leaving The Washington Post in 1977, Carl Bernstein spent six months looking at
the relationship of the CIA and the press during the Cold War years. His 25,000-word
cover story, published in Rolling Stone on October 20, 1977, is reprinted below.

By Carl Bernstein

October 20, 1977 In 1953, Joseph Alsop, then one of America’s leading syndicated
columnists, went to the Philippines to cover an election. He did not go because he was
asked to do so by his syndicate. He did not go because he was asked to do so by the
newspapers that printed his column. He went at the request of the CIA.

Alsop is one of more than 400 American journalists who in the past twenty‐five years
have secretly carried out assignments for the Central Intelligence Agency, according to
documents on file at CIA headquarters. Some of these journalists’ relationships with the
Agency were tacit; some were explicit. There was cooperation, accommodation and
overlap. Journalists provided a full range of clandestine services—from simple
intelligence gathering to serving as go‐betweens with spies in Communist countries.
Reporters shared their notebooks with the CIA. Editors shared their staffs. Some of the
journalists were Pulitzer Prize winners, distinguished reporters who considered
themselves ambassadors without‐portfolio for their country. Most were less exalted:
foreign correspondents who found that their association with the Agency helped their
work; stringers and freelancers who were as interested in the derring‐do of the spy
business as in filing articles; and, the smallest category, full‐time CIA employees
masquerading as journalists abroad. In many instances, CIA documents show, journalists
were engaged to perform tasks for the CIA with the consent of the managements of
America’s leading news organizations.

The history of the CIA’s involvement with the American
press continues to be shrouded by an official policy of
obfuscation and deception for the following principal
reasons:

■ The use of journalists has been among the most
productive means of intelligence‐gathering employed by
the CIA. Although the Agency has cut back sharply on
the use of reporters since 1973 primarily as a result of

 

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info/
https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.addthis.com/bookmark.php?v=250&username=xa-4b75742d76f1531d


8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 2/26

American agents are “spies”
in the popularly accepted
sense of the term. “Spying”
— the acquisition of secrets
from a foreign government
—is almost always done by
foreign nationals who have
been recruited by the CIA
and are under CIA control in
their own countries. Thus the
primary role of an American
working undercover abroad
is often to aid in the
recruitment and “handling”
of foreign nationals who are
channels of secret
information reaching
American intelligence.

Many journalists were used
by the CIA to assist in this
process and they had the
reputation of being among
the best in the business. The
peculiar nature of the job of
the foreign correspondent is
ideal for such work: he is
accorded unusual access by
his host country, permitted to
travel in areas often
off‐limits to other
Americans, spends much of
his time cultivating sources
in governments, academic
institutions, the military
establishment and the
scientific communities. He
has the opportunity to form
long‐term personal
relationships with sources
and—perhaps more than any
other category of American
operative—is in a position to
make correct judgments
about the susceptibility and
availability of foreign
nationals for recruitment as
spies.

“After a foreigner is
recruited, a case officer often
has to stay in the
background,” explained a
CIA official. “So you use a

pressure from the media), some journalist‐operatives are
still posted abroad.

■ Further investigation into the matter, CIA officials say,
would inevitably reveal a series of embarrassing
relationships in the 1950s and 1960s with some of the
most powerful organizations and individuals in American
journalism.

Among the executives who lent their cooperation to the
Agency were Williarn Paley of the Columbia
Broadcasting System, Henry Luce of Tirne Inc., Arthur
Hays Sulzberger of the New York Times, Barry Bingham
Sr. of the LouisviIle Courier‐Journal, and James Copley
of the Copley News Service. Other organizations which
cooperated with the CIA include the American
Broadcasting Company, the National Broadcasting
Company, the Associated Press, United Press
International, Reuters, Hearst Newspapers,
Scripps‐Howard, Newsweek magazine, the Mutual
Broadcasting System, the Miami Herald and the old
Saturday Evening Post and New York Herald‐Tribune.

By far the most valuable of these associations, according
to CIA officials, have been with the New York Times,
CBS and Time Inc.

The CIA’s use of the American news media has been
much more extensive than Agency officials have
acknowledged publicly or in closed sessions with
members of Congress. The general outlines of what
happened are indisputable; the specifics are harder to
come by. CIA sources hint that a particular journalist was
trafficking all over Eastern Europe for the Agency; the
journalist says no, he just had lunch with the station chief.
CIA sources say flatly that a well‐known ABC
correspondent worked for the Agency through 1973; they
refuse to identify him. A high‐level CIA official with a
prodigious memory says that the New York Times
provided cover for about ten CIA operatives between
1950 and 1966; he does not know who they were, or who
in the newspaper’s management made the arrangements.

The Agency’s special relationships with the so‐called
“majors” in publishing and broadcasting enabled the CIA
to post some of its most valuable operatives abroad
without exposure for more than two decades. In most
instances, Agency files show, officials at the highest
levels of the CIA usually director or deputy director)
dealt personally with a single designated individual in the
top management of the cooperating news organization.
The aid furnished often took two forms: providing jobs
and credentials “journalistic cover” in Agency parlance)
for CIA operatives about to be posted in foreign capitals;
and lending the Agency the undercover services of



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 3/26

journalist to carry messages
to and from both parties”

Journalists in the field
generally took their
assignments in the same
manner as any other
undercover operative. If, for
instance, a journalist was
based in Austria, he
ordinarily would be under
the general direction of the
Vienna station chief and
report to a case officer.
Some, particularly roving
correspondents or
U.S.‐based reporters who
made frequent trips abroad,
reported directly to CIA
officials in Langley,
Virginia.

The tasks they performed
sometimes consisted of little
more than serving as “eyes
and ears” for the CIA;
reporting on what they had
seen or overheard in an
Eastern European factory, at
a diplomatic reception in
Bonn, on the perimeter of a
military base in Portugal. On
other occasions, their
assignments were more
complex: planting subtly
concocted pieces of
misinformation; hosting
parties or receptions
designed to bring together
American agents and foreign
spies; serving up “black”
propaganda to leading
foreign journalists at lunch
or dinner; providing their
hotel rooms or bureau
offices as “drops” for highly
sensitive information
moving to and from foreign
agents; conveying
instructions and dollars to
CIA controlled members of
foreign governments.

reporters already on staff, including some of the
best‐known correspondents in the business.

In the field, journalists were used to help recruit and
handle foreigners as agents; to acquire and evaluate
information, and to plant false information with officials
of foreign governments. Many signed secrecy
agreements, pledging never to divulge anything about
their dealings with the Agency; some signed employment
contracts., some were assigned case officers and treated
with. unusual deference. Others had less structured
relationships with the Agency, even though they
performed similar tasks: they were briefed by CIA
personnel before trips abroad, debriefed afterward, and
used as intermediaries with foreign agents. Appropriately,
the CIA uses the term “reporting” to describe much of
what cooperating journalists did for the Agency. “We
would ask them, ‘Will you do us a favor?’”.said a senior
CIA official. “‘We understand you’re going to be in
Yugoslavia. Have they paved all the streets? Where did
you see planes? Were there any signs of military
presence? How many Soviets did you see? If you happen
to meet a Soviet, get his name and spell it right .... Can
you set up a meeting for is? Or relay a message?’” Many
CIA officials regarded these helpful journalists as
operatives; the journalists tended to see themselves as
trusted friends of the Agency who performed occasional
favors—usually without pay—in the national interest.

“I’m proud they asked me and proud to have done it,”
said Joseph Alsop who, like his late brother, columnist
Stewart Alsop, undertook clandestine tasks for the
Agency. “The notion that a newspaperman doesn’t have a
duty to his country is perfect balls.”

From the Agency’s perspective, there is nothing untoward
in such relationships, and any ethical questions are a
matter for the journalistic profession to resolve, not the
intelligence community. As Stuart Loory, former Los
Angeles Times correspondent, has written in the
Columbia Journalism Review: ‘If even one American
overseas carrying a press card is a paid informer for the
CIA, then all Americans with those credentials are
suspect .... If the crisis of confidence faced by the news
business—along with the government—is to be
overcome, journalists must be willing to focus on
themselves the same spotlight they so relentlessly train on
others!’ But as Loory also noted: “When it was reported...
that newsmen themselves were on the payroll of the CIA,
the story caused a brief stir, and then was dropped.”

During the 1976 investigation of the CIA by the Senate
Intelligence Committee, chaired by Senator Frank
Church, the dimensions of the Agency’s involvement



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 4/26

Often the CIA’s relationship
with a journalist might begin
informally with a lunch, a
drink, a casual exchange of
information. An Agency
official might then offer a
favor—for example, a trip to
a country difficult to reach;
in return, he would seek
nothing more than the
opportunity to debrief the
reporter afterward. A few
more lunches, a few more
favors, and only then might
there be a mention of a
formal arrangement — “That
came later,” said a CIA
official, “after you had the
journalist on a string.”

Another official described a
typical example of the way
accredited journalists (either
paid or unpaid by the CIA)
might be used by the
Agency: “In return for our
giving them information,
we’d ask them to do things
that fit their roles as
journalists but that they
wouldn’t have thought of
unless we put it in their
minds. For instance, a
reporter in Vienna would say
to our man, ‘I met an
interesting second secretary
at the Czech Embassy.’ We’d
say, ‘Can you get to know
him? And after you get to
know him, can you assess
him? And then, can you put
him in touch with us—would
you mind us using your
apartment?”‘

Formal recruitment of
reporters was generally
handled at high levels—after
the journalist had undergone
a thorough background
check. The actual approach
might even be made by a
deputy director or division
chief. On some occasions, no

with the press became apparent to several members of the
panel, as well as to two or three investigators on the staff.
But top officials of the CIA, including former directors
William Colby and George Bush, persuaded the
committee to restrict its inquiry into the matter and to
deliberately misrepresent the actual scope of the activities
in its final report. The multivolurne report contains nine
pages in which the use of journalists is discussed in
deliberately vague and sometimes misleading terms. It
makes no mention of the actual number of journalists
who undertook covert tasks for the CIA. Nor does it
adequately describe the role played by newspaper and
broadcast executives in cooperating with the Agency.

THE AGENCY’S DEALINGS WITH THE PRESS
BEGAN during the earliest stages of the Cold War. Allen
Dulles, who became director of the CIA in 1953, sought
to establish a recruiting‐and‐cover capability within
America’s most prestigious journalistic institutions. By
operating under the guise of accredited news
correspondents, Dulles believed, CIA operatives abroad
would be accorded a degree of access and freedom of
movement unobtainable under almost any other type of
cover.

American publishers, like so many other corporate and
institutional leaders at the time, were willing to commit
the resources of their companies to the struggle against
“global Communism.” Accordingly, the traditional line
separating the American press corps and government was
often indistinguishable: rarely was a news agency used to
provide cover for CIA operatives abroad without the
knowledge and consent of either its principal owner,
publisher or senior editor. Thus, contrary to the notion
that the CIA insidiously infiltrated the journalistic
community, there is ample evidence that America’s
leading publishers and news executives allowed
themselves and their organizations to become
handmaidens to the intelligence services. “Let’s not pick
on some poor reporters, for God’s sake,” William Colby
exclaimed at one point to the Church committee’s
investigators. “Let’s go to the managements. They were
witting.”  In all, about twenty‐five news organizations
including those listed at the beginning of this article)
provided cover for the Agency.

In addition to cover capability, Dulles initiated a
“debriefing” procedure under which American
correspondents returning from abroad routinely emptied
their notebooks and offered their impressions to Agency
personnel. Such arrangements, continued by Dulles’
successors, to the present day, were made with literally
dozens of news organizations. In the 1950s, it was not
uncommon for returning reporters to be met at the ship by



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 5/26

discussion would he entered
into until the journalist had
signed a pledge of secrecy.

“The secrecy agreement was
the sort of ritual that got you
into the tabernacle,” said a
former assistant to the
Director of Central
Intelligence. “After that you
had to play by the rules.”
David Attlee Phillips, former
Western Hemisphere chief of
clandestine services and a
former journalist himself,
estimated in an interview
that at least 200 journalists
signed secrecy agreements or
employment contracts with
the Agency in the past
twenty‐five years. Phillips,
who owned a small
English‐language newspaper
in Santiago, Chile, when he
was recruited by the CIA in
1950, described the
approach: “Somebody from
the Agency says, ‘I want you
to help me. 1 know you are a
true‐blue American, but I
want you to sign a piece of
paper before I tell you what
it’s about.’ I didn’t hesitate
to sign, and a lot of newsmen
didn’t hesitate over the next
twenty years.”

“One of the things we
always had going for us in
terms of enticing reporters,”
observed a CIA official who
coordinated some of the
arrangements with
journalists, “was that we
could make them look better
with their home offices. A
foreign correspondent with
ties to the Company [the
CIA] stood a much better
chance than his competitors
of getting the good stories.”

Within the CIA,
journalist‐operatives were

CIA officers. “There would be these guys from the CIA
flashing ID cards and looking like they belonged at the
Yale Club,” said Hugh Morrow, a former Saturday
Evening Post correspondent who is now press secretary
to former vice‐president Nelson Rockefeller. “It got to be
so routine that you felt a little miffed if you weren’t
asked.”

CIA officials almost always refuse to divulge the names
of journalists who have cooperated with the Agency.
They say it would be unfair to judge these individuals in a
context different from the one that spawned the
relationships in the first place. “There was a time when it
wasn’t considered a crime to serve your government,”
said one high‐level CIA official who makes no secret of
his bitterness. “This all has to be considered in the
context of the morality of the times, rather than against
latter‐day standards—and hypocritical standards at that.”

Many journalists who covered World War II were close to
people in the Office of Strategic Services, the wartime
predecessor of the CIA; more important, they were all on
the same side. When the war ended and many OSS
officials went into the CIA, it was only natural that these
relationships would continue. Meanwhile, the first
postwar generation of journalists entered the profession;
they shared the same political and professional values as
their mentors. “You had a gang of people who worked
together during World War II and never got over it,” said
one Agency official. “They were genuinely motivated and
highly susceptible to intrigue and being on the inside.
Then in the Fifties and Sixties there was a national
consensus about a national threat. The Vietnam War tore
everything to pieces—shredded the consensus and threw
it in the air.” Another Agency official observed: “Many
journalists didn’t give a second thought to associating
with the Agency. But there was a point when the ethical
issues which most people had submerged finally
surfaced. Today, a lot of these guys vehemently deny that
they had any relationship with the Agency.”

From the outset, the use of journalists was among the
CIA’s most sensitive undertakings, with full knowledge
restricted to the Director of Central Intelligence and a few
of his chosen deputies. Dulles and his successors were
fearful of what would happen if a journalist‐operative’s
cover was blown, or if details of the Agency’s dealings
with the press otherwise became public. As a result,
contacts with the heads of news  organizations were
normally initiated by Dulles and succeeding Directors of
Central Intelligence; by the deputy directors and division
chiefs in charge of covert operations—Frank Wisner,
Cord Meyer Jr., Richard Bissell, Desmond FitzGerald,
Tracy Barnes, Thomas Karamessines and Richard Helms



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 6/26

accorded elite status, a
consequence of the common
experience journalists shared
with high‐level CIA
officials. Many had gone to
the same schools as their
CIA handlers, moved in the
same circles, shared
fashionably liberal,
anti‐Communist political
values, and were part of the
same “old boy” network that
constituted something of an
establishment elite in the
media, politics and academia
of postwar America. The
most valued of these lent
themselves for reasons of
national service, not money.

The Agency’s use of
journalists in undercover
operations has been most
extensive in Western Europe
(“That was the big focus,
where the threat was,” said
one CIA official), Latin
America and the Far East. In
the 1950s and 1960s
journalists were used as
intermediaries—spotting,
paying, passing instructions
—to members of the
Christian Democratic party
in Italy and the Social
Democrats in Germany, both
of which covertly received
millions of dollars from the
CIA. During those years “we
had journalists all over
Berlin and Vienna just to
keep track of who the hell
was coming in from the East
and what they were up to,”
explained a CIA official.

In the Sixties, reporters were
used extensively in the CIA
offensive against Salvador
Allende in Chile; they
provided funds to Allende’s
opponents and wrote
anti‐Allende propaganda for
CIA proprietary publications

himself a former UPI correspondent); and, occasionally,
by others in the CIA hierarchy known to have an
unusually close social relationship with a particular
publisher or broadcast executive.1

James Angleton, who was recently removed as the
Agency’s head of counterintelligence operations, ran a
completely independent group of journalist‐operatives
who performed sensitive and frequently dangerous
assignments; little is known about this group for the
simple reason that Angleton deliberately kept only the
vaguest of files.

The CIA even ran a formal training program in the 1950s
to teach its agents to be journalists. Intelligence officers
were “taught to make noises like reporters,” explained a
high CIA official, and were then placed in major news
organizations with help from management. “These were
the guys who went through the ranks and were told
‘You’re going to he a journalist,’” the CIA official said.
Relatively few of the 400‐some relationships described in
Agency files followed that pattern, however; most
involved persons who were already bona fide journalists
when they began undertaking tasks for the Agency.

The Agency’s relationships with journalists, as described
in CIA files, include the following general categories:

■ Legitimate, accredited staff members of news
organizations—usually reporters. Some were paid; some
worked for the Agency on a purely voluntary basis. This
group includes many of the best‐known journalists who
carried out tasks for the CIA. The files show that the
salaries paid to reporters by newspaper and broadcast
networks were sometimes supplemented by nominal
payments from the CIA, either in the form of retainers,
travel expenses or outlays for specific services
performed.  Almost all the payments were made in cash.
The accredited category also includes photographers,
administrative personnel of foreign news bureaus and
members of broadcast technical crews.)

Two of the Agency’s most valuable personal relationships
in the 1960s, according to CIA officials, were with
reporters who covered Latin America—Jerry O’Leary of
the Washington Star and Hal Hendrix of the Miami News,
a Pulitzer Prize winner who became a high official of the
International Telephone and Telegraph Corporation.
Hendrix was extremely helpful to the Agency in
providing information about individuals in Miami’s
Cuban exile community. O’Leary was considered a
valued asset in Haiti and the Dominican Republic.
Agency files contain lengthy reports of both men’s
activities on behalf of the CIA.



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 7/26

that were distributed in
Chile. (CIA officials insist
that they make no attempt to
influence the content of
American newspapers, but
some fallout is inevitable:
during the Chilean offensive,
CIA‐generated black
propaganda transmitted on
the wire service out of
Santiago often turned up in
American publications.)

According to CIA officials,
the Agency has been
particularly sparing in its use
of journalist agents in
Eastern Europe on grounds
that exposure might result in
diplomatic sanctions against
the United States or in
permanent prohibitions
against American
correspondents serving in
some countries. The same
officials claim that their use
of journalists in the Soviet
Union has been even more
limited, but they remain
extremely guarded in
discussing the subject. They
are insistent, however, in
maintaining that the Moscow
correspondents of major
news organizations have not
been “tasked” or controlled
by the Agency.

The Soviets, according to
CIA officials, have
consistently raised false
charges of CIA affiliation
against individual American
reporters as part of a
continuing diplomatic game
that often follows the ups
and downs of
Soviet‐American relations.
The latest such charge by the
Russians—against
Christopher Wren of the New
York Times and Alfred
Friendly Jr., formerly of

O’Leary maintains that his dealings were limited to the
normal give‐and‐take that goes on between reporters
abroad and their sources. CIA officials dispute the
contention: “There’s no question Jerry reported for us,”
said one. “Jerry did assessing and spotting [of prospective
agents] but he was better as a reporter for us.” Referring
to O’Leary’s denials, the official added: “I don’t know
what in the world he’s worried about unless he’s wearing
that mantle of integrity the Senate put on you journalists.”

O’Leary attributes the difference of opinion to semantics.
“I might call them up and say something like, ‘Papa Doc
has the clap, did you know that?’ and they’d put it in the
file. I don’t consider that reporting for them.... it’s useful
to be friendly to them and, generally, I felt friendly to
them. But I think they were more helpful to me than I was
to them.” O’Leary took particular exception to being
described in the same context as Hendrix. “Hal was really
doing work for them,” said O’Leary. “I’m still with the
Star. He ended up at ITT.” Hendrix could not be reached
for comment. According to Agency officials, neither
Hendrix nor O’Leary was paid by the CIA.

■ Stringers2 and freelancers. Most were payrolled by the
Agency under standard contractual terms. Their
journalistic credentials were often supplied by
cooperating news organizations. some filed news stories;
others reported only for the CIA. On some occasions,
news organizations were not informed by the CIA that
their stringers were also working for the Agency.

■ Employees of so‐called CIA “proprietaries.” During the
past twenty‐five years, the Agency has secretly
bankrolled numerous foreign press services, periodicals
and newspapers—both English and foreign language—
which provided excellent cover for CIA operatives. One
such publication was the Rome Daily American, forty
percent of which was owned by the CIA until the 1970s.
The Daily American went out of business this year,

■ Editors, publishers and broadcast network executives.
The CIAs relationship with most news executives
differed fundamentally from those with working reporters
and stringers, who were much more subject to direction
from the Agency. A few executives—Arthur Hays
Sulzberger of the New York Times among them—signed
secrecy agreements. But such formal understandings were
rare: relationships between Agency officials and media
executives were usually social—”The P and Q Street axis
in Georgetown,” said one source. “You don’t tell Wilharn
Paley to sign a piece of paper saying he won’t fink.”

■ Columnists and commentators. There are perhaps a
dozen well known columnists and broadcast
commentators whose relationships with the CIA go far



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 8/26

Newsweek, has no basis in
fact, they insist.

CIA officials acknowledge,
however, that such charges
will persist as long as the
CIA continues to use
journalistic cover and
maintain covert affiliations
with individuals in the
profession. But even an
absolute prohibition against
Agency use of journalists
would not free reporters
from suspicion, according to
many Agency officials.
“Look at the Peace Corps,”
said one source. “We have
had no affiliation there and
they [foreign governments]
still throw them out”

beyond those normally maintained between reporters and
their sources. They are referred to at the Agency as
“known assets” and can be counted on to perform a
variety of undercover tasks; they are considered receptive
to the Agency’s point of view on various subjects. Three
of the most widely read columnists who maintained such
ties with the Agency are C.L. Sulzberger of the New York
Times, Joseph Alsop, and the late Stewart Alsop, whose
column appeared in the New York Herald‐Tribune, the
Saturday Evening Post and Newsweek. CIA files contain
reports of specific tasks all three undertook. Sulzberger is
still regarded as an active asset by the Agency. According
to a senior CIA official, “Young Cy Sulzberger had some
uses.... He signed a secrecy agreement because we gave
him classified information.... There was sharing, give and
take. We’d say, ‘Wed like to know this; if we tell you this
will it help you get access to so‐and‐so?’ Because of his
access in Europe he had an Open Sesame. We’d ask him
to just report: ‘What did so‐and‐so say, what did he look
like, is he healthy?’ He was very eager, he loved to
cooperate.” On one occasion, according to several CIA
officials, Sulzberger was given a briefing paper by the
Agency which ran almost verbatim under the columnist’s byline in the Times. “Cycame
out and said, ‘I’m thinking of doing a piece, can you give me some background?’” a CIA
officer said. “We gave it to Cy as a background piece and Cy gave it to the printers and
put his name on it.” Sulzberger denies that any incident occurred. “A lot of baloney,” he
said.

Sulzberger claims that he was never formally “tasked” by the Agency and that he “would
never get caught near the spook business. My relations were totally informal—I had a
goodmany friends,” he said. “I’m sure they consider me an asset. They can ask me
questions. They find out you’re going to Slobovia and they say, ‘Can we talk to you
when you get back?’ ... Or they’ll want to know if the head of the Ruritanian government
is suffering from psoriasis. But I never took an assignment from one of those guys....
I’ve known Wisner well, and Helms and even McCone [former CIA director John
McCone] I used to play golf with. But they’d have had to he awfully subtle to have used
me.

Sulzberger says he was asked to sign the secrecy agreement in the 1950s. “A guy came
around and said, ‘You are a responsible newsman and we need you to sign this if we are
going to show you anything classified.’ I said I didn’t want to get entangled and told
them, ‘Go to my uncle [Arthur Hays Sulzberger, then publisher of the New York Times]
and if he says to sign it I will.’” His uncle subsequently signed such an agreement,
Sulzberger said, and he thinks he did too, though he is unsure. “I don’t know,
twenty‐some years is a long time.” He described the whole question as “a bubble in a
bathtub.”

Stewart Alsop’s relationship with the Agency was much more extensive than
Sulzberger’s. One official who served at the highest levels in the CIA said flatly: “Stew
Alsop was a CIA agent.” An equally senior official refused to define Alsop’s relationship
with the Agency except to say it was a formal one. Other sources said that Alsop was
particularly helpful to the Agency in discussions with, officials of foreign governments
—asking questions to which the CIA was seeking answers, planting misinformation



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 9/26

advantageous to American policy, assessing opportunities for CIA recruitment of
well‐placed foreigners.

“Absolute nonsense,” said Joseph Alsop of the notion that his brother was a CIA agent.
“I was closer to the Agency than Stew was, though Stew was very close. I dare say he
did perform some tasks—he just did the correct thing as an American.... The Founding
Fathers [of the CIA] were close personal friends of ours. Dick Bissell [former CIA
deputy director] was my oldest friend, from childhood. It was a social thing, my dear
fellow. I never received a dollar, I never signed a secrecy agreement. I didn’t have to....
I’ve done things for them when I thought they were the right thing to do. I call it doing
my duty as a citizen.

Alsop is willing to discuss on the record only two of the tasks he undertook: a visit to
Laos in 1952 at the behest of Frank Wisner, who felt other American reporters were
using anti‐American sources about uprisings there; and a visit to the Phillipines in 1953
when the CIA thought his presence there might affect the outcome of an election. “Des
FitzGerald urged me to go,” Alsop recalled. “It would be less likely that the election
could be stolen [by the opponents of Ramon Magsaysay] if the eyes of the world were on
them. I stayed with the ambassador and wrote about what happened.”

Alsop maintains that he was never manipulated by the Agency. “You can’t get entangled
so they have leverage on you,” he said. “But what I wrote was true. My view was to get
the facts. If someone in the Agency was wrong, I stopped talking to them—they’d given
me phony goods.” On one occasion, Alsop said, Richard Helms authorized the head of
the Agency’s analytical branch to provide Alsop with information on Soviet military
presence along the Chinese border. “The analytical side of the Agency had been dead
wrong about the war in Vietnam—they thought it couldn’t be won,” said Alsop. “And
they were wrong on the Soviet buildup. I stopped talking to them.” Today, he says,
“People in our business would be outraged at the kinds of suggestions that were made to
me. They shouldn’t be. The CIA did not open itself at all to people it did not trust. Stew
and I were trusted, and I’m proud of it.”

MURKY DETAILS OF CIA RELATIONSHIPS WITH INDIVIDUALS and news
organizations began trickling out in 1973 when it was first disclosed that the CIA had, on
occasion, employed journalists. Those reports, combined with new information, serve as
casebook studies of the Agency’s use of journalists for intelligence purposes. They
include:

■ The New York Times. The Agency’s relationship with the Times was by far its most
valuable among newspapers, according to CIA officials. From 1950 to 1966, about ten
CIA employees were provided Times cover under arrangements approved by the
newspaper’s late publisher, Arthur Hays Sulzberger. The cover arrangements were part
of a general Times policy—set by Sulzberger—to provide assistance to the CIA
whenever possible.

Sulzberger was especially close to Allen Dulles. “At that level of contact it was the
mighty talking to the mighty,” said a high‐level CIA official who was present at some of
the discussions. “There was an agreement in principle that, yes indeed, we would help
each other. The question of cover came up on several occasions.  It was agreed that the
actual arrangements would be handled by subordinates.... The mighty didn’t want to
know the specifics; they wanted plausible deniability.

A senior CIA official who reviewed a portion of the Agency’s files on journalists for two
hours onSeptember 15th, 1977, said he found documentation of five instances in which
the Times had provided cover for CIA employees between 1954 and 1962. In each



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 10/26

instance he said, the arrangements were handled by executives of the Times; the
documents all contained standard Agency language “showing that this had been checked
out at higher levels of the New York Times,” said the official. The documents did not
mention Sulzberger’s name, however—only those of subordinates whom the official
refused to identify.

The CIA employees who received Times credentials posed as stringers for the paper
abroad and worked as members of clerical staffs in the Times’ foreign bureaus. Most
were American; two or three were foreigners.

CIA officials cite two reasons why the Agency’s working relationship with the Times
was closer and more extensive than with any other paper: the fact that the Times
maintained the largest foreign news operation in American daily journalism; and the
close personal ties between the men who ran both institutions.

Sulzberger informed a number of reporters and editors of his general policy of
cooperation with the Agency. “We were in touch with them—they’d talk to us and some
cooperated,” said a CIA official. The cooperation usually involved passing on
information and “spotting” prospective agents among foreigners.

Arthur Hays Sulzberger signed a secrecy agreement with the CIA in the 1950s,
according to CIA officials—a fact confirmed by his nephew, C.L. Sulzberger. However,
there are varying interpretations of the purpose of the agreement: C.L. Sulzberger says it
represented nothing more than a pledge not to disclose classified information made
available to the publisher. That contention is supported by some Agency officials. Others
in the Agency maintain that the agreement represented a pledge never to reveal any of
the Times’ dealings with the CIA, especially those involving cover. And there are those
who note that, because all cover arrangements are classified, a secrecy agreement would
automatically apply to them.

Attempts to find out which individuals in the Times organization made the actual
arrangements for providing credentials to CIA personnel have been unsuccessful. In a
letter to reporter Stuart Loory in 1974, Turner Cadedge, managing editor of the Times
from 1951 to 1964, wrote that approaches by the CIA had been rebuffed by the
newspaper. “I knew nothing about any involvement with the CIA... of any of our foreign
correspondents on the New York Times. I heard many times of overtures to our men by
the CIA, seeking to use their privileges, contacts, immunities and, shall we say, superior
intelligence in the sordid business of spying and informing. If any one of them
succumbed to the blandishments or cash offers, I was not aware of it. Repeatedly, the
CIA and other hush‐hush agencies sought to make arrangements for ‘cooperation’ even
with Times management, especially during or soon after World War II, but we always
resisted. Our motive was to protect our credibility.”

According to Wayne Phillips, a former Timesreporter, the CIA invoked Arthur Hays
Sulzberger’s name when it tried to recruit him as an undercover operative in 1952 while
he was studying at Columbia University’s Russian Institute. Phillips said an Agency
official told him that the CIA had “a working arrangement” with the publisher in which
other reporters abroad had been placed on the Agency’s payroll. Phillips, who remained
at the Times until 1961, later obtained CIA documents under the Freedom of Information
Act which show that the Agency intended to develop him as a clandestine “asset” for use
abroad.

On January 31st, 1976, the Times carried a brief story describing the ClAs attempt to
recruit Phillips. It quoted Arthur Ochs Sulzberger, the present publisher, as follows: “I
never heard of the Times being approached, either in my capacity as publisher or as the



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 11/26

son of the late Mr. Sulzberger.” The Times story, written by John M. Crewdson, also
reported that Arthur Hays Sulzberger told an unnamed former correspondent that he
might he approached by the CIA after arriving at a new post abroad. Sulzberger told him
that he was not “under any obligation to agree,” the story said and that the publisher
himself would be “happier” if he refused to cooperate. “But he left it sort of up to me,”
the Times quoted its former reporter as saying. “The message was if I really wanted to do
that, okay, but he didn’t think it appropriate for a Times correspondent”

C.L. Sulzberger, in a telephone interview, said he had no knowledge of any CIA
personnel using Times cover or of reporters for the paper working actively for the
Agency. He was the paper’s chief of foreign service from 1944 to 1954 and expressed
doubt that his uncle would have approved such arrangements. More typical of the late
publisher, said  Sulzberger, was a promise made to Allen Dulles’ brother, John Foster,
then secretary of state, that no Times staff member would be permitted to accept an
invitation to visit the People’s Republic of China without John Foster Dulles’ consent.
Such an invitation was extended to the publisher’s nephew in the 1950s; Arthur
Sulzberger forbade him to accept it. “It was seventeen years before another Times
correspondent was invited,” C.L. Sulzberger recalled.

■ The Columbia Broadcasting System. CBS was unquestionably the CIAs most valuable
broadcasting asset. CBS President William Paley and Allen Dulles enjoyed an easy
working and social relationship. Over the years, the network provided cover for CIA
employees, including at least one well‐known foreign correspondent and several
stringers; it supplied outtakes of newsfilm to the CIA3; established a formal channel of
communication between the Washington bureau chief and the Agency; gave the Agency
access to the CBS newsfilm library; and allowed reports by CBS correspondents to the
Washington and New York newsrooms to be routinely monitored by the CIA. Once a
year during the 1950s and early 1960s, CBS correspondents joined the CIA hierarchy for
private dinners and briefings.

The details of the CBS‐CIA arrangements were worked out by subordinates of both
Dulles and Paley. “The head of the company doesn’t want to know the fine points, nor
does the director,” said a CIA official. “Both designate aides to work that out. It keeps
them above the battle.” Dr. Frank Stanton, for 25 years president of the network, was
aware of the general arrangements Paley made with Dulles—including those for cover,
according to CIA officials. Stanton, in an interview last year, said he could not recall any
cover arrangements.) But Paley’s designated contact for the Agency was Sig Mickelson,
president of CBS News between 1954 and 1961. On one occasion, Mickelson has said,
he complained to Stanton about having to use a pay telephone to call the CIA, and
Stanton suggested he install a private line, bypassing the CBS switchboard, for the
purpose. According to Mickelson, he did so. Mickelson is now president of Radio Free
Europe and Radio Liberty, both of which were associated with the CIA for many years.

In 1976, CBS News president Richard Salant ordered an in‐house investigation of the
network's dealings with the CIA. Some of its findings were first disclosed by Robert
Scheer in the Los Angeles Times.) But Salant's report makes no mention of some of his
own dealings with the Agency, which continued into the 1970s.

Many details about the CBS‐CIA relationship were found in Mickelson's files by two
investigators for Salant. Among the documents they found was a September 13th, 1957,
memo to Mickelson fromTed Koop, CBS News bureau chief  in Washington from 1948
to 1961. It describes a phone call to Koop from Colonel Stanley Grogan of the CIA:
"Grogan phoned to say that Reeves [J. B. Love Reeves, another CIA official] is going to
New York to be in charge of the CIA contact office there and will call to see you and
some of your confreres. Grogan says normal activities will continue to channel through



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 12/26

the Washington office of CBS News." The report to Salant also states: "Further
investigation of Mickelson's files reveals some details of the relationship between the
CIA and CBS News.... Two key administrators of this relationship were Mickelson and
Koop.... The main activity appeared to be the delivery of CBS newsfilm to the CIA.... In
addition there is evidence that, during 1964 to 1971, film material, including some
outtakes, were supplied by the CBS Newsfilm Library to the CIA through and at the
direction of Mr. Koop4.... Notes in Mr. Mickelson's files indicate that the CIA used CBS
films for training... All of the above Mickelson activities were handled on a confidential
basis without mentioning the words Central Intelligence Agency. The films were sent to
individuals at post‐office box numbers and were paid for by individual, nor government,
checks. ..." Mickelson also regularly sent the CIA an internal CBS newsletter, according
to the report.

Salant's investigation led him to conclude that Frank Kearns, a CBS‐TV reporter from
1958 to 1971, "was a CIA guy who got on the payroll somehow through a CIA contact
with somebody at CBS." Kearns and Austin Goodrich, a CBS stringer, were undercover
CIA employees, hired under arrangements approved by Paley.

Last year a spokesman for Paley denied a report by former CBS correspondent Daniel
Schorr that Mickelson and he had discussed Goodrich's CIA status during a meeting with
two Agency representatives in 1954. The spokesman claimed Paley had no knowledge
that Goodrich had worked for the CIA. "When I moved into the job I was told by Paley
that there was an ongoing relationship with the CIA," Mickelson said in a recent
interview. "He introduced me to two agents who he said would keep in touch. We all
discussed the Goodrich situation and film arrangements. I assumed this was a normal
relationship at the time. This was at the height of the Cold War and I assumed the
communications media were cooperating—though the Goodrich matter was
compromising.

At the headquarters of CBS News in New York, Paley's cooperation with the CIA is
taken for granted by many news executives and reporters, despite tile denials. Paley, 76,
was not interviewed by Salant's investigators. "It wouldn't do any good," said one CBS
executive. "It is the single subject about which his memory has failed."

Salant discussed his own contacts with the CIA, and the fact he continued many of his
predecessor's practices, in an interview with this reporter last year. The contacts, he said,
began in February 1961, "when I got a phone call from a CIA man who said he had a
working relationship with Sig Mickelson. The man said, 'Your bosses know all about
it.'"  According to Salant, the CIA representative asked that CBS continue to supply the
Agency with unedited newstapes and make its correspondents available for debriefingby
Agency officials. Said Salant: "I said no on talking to the reporters, and let them see
broadcast tapes, but no outtakes.  This went on for a number of years—into the early
Seventies."

In 1964 and 1965, Salant served on a super-secret CIA task force which explored
methods of beaming American propaganda broadcasts to the People's Republic of China.
The other members of the four‐man study team were Zbigniew Brzezinski, then a
professor at Columbia University; William Griffith, then professor of political science at
the Massachusetts Institute of Technology., and John Haves, then vice‐president of the
Washington Post Company for radio‐TV5. The principal government officials associated
with the project were Cord Meyer of the CIA; McGeorge Bundy, then special assistant to
the president for national security; Leonard Marks, then director of the USIA; and Bill
Moyers, then special assistant to President Lyndon Johnson and now a CBS
correspondent.



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 13/26

Salant's involvement in the project began with a call from Leonard Marks, "who told me
the White House wanted to form a committee of four people to make a study of U.S.
overseas broadcasts behind the Iron Curtain." When Salant arrived in Washington for the
first meeting he was told that the project was CIA sponsored. "Its purpose," he said, "was
to determine how best to set up shortwave broadcasts into Red China." Accompanied by
a CIA officer named Paul Henzie, the committee of four subsequently traveled around
the world inspecting facilities run by Radio Free Europe and Radio Liberty both CIA‐run
operations at the time), the Voice of America and Armed Forces Radio. After more than
a year of study, they submitted a report to Moyers recommending that the government
establish a broadcast service, run by the Voice of America, to be beamed at the People's
Republic of China. Salant has served two tours as head of CBS News, from 1961‐64 and
1966‐present. At the time of the China project he was a CBS corporate executive.)

■ Time and Newsweek magazines. According to CIA and Senate sources, Agency files
contain written agreements with former foreign correspondents and stringers for both the
weekly news magazines.  The same sources refused to say whether the CIA has ended all
its associations with individuals who work for the two publications. Allen Dulles often
interceded with his good friend, the late Henry Luce, founder of Time and Life
magazines, who readily allowed certain members of his staff to work for the Agency and
agreed to provide jobs and credentials for other CIA operatives who lacked journalistic
experience.

For many years, Luce's personal emissary to the CIA was C.D. Jackson, a Time Inc.,
vice‐president who was publisher of Life magazine from 1960 until his death in
1964.While a Time executive, Jackson coauthored a CIA‐sponsored study recommending
the reorganization of the American intelligence services in the early 1950s. Jackson,
whose Time‐Life service was interrupted by a one‐year White House tour as an assistant
to President Dwight Eisenhower, approved specific arrangements for providing CIA
employees with Time‐Life cover. Some of these arrangements were made with the
knowledge of Luce's wife, Clare Boothe. Other arrangements for Time cover, according
to CIA officials including those who dealt with Luce), were made with the knowledge of
Hedley Donovan, now editor‐in‐chief of Time Inc. Donovan, who took over editorial
direction of all Time Inc. publications in 1959, denied in a telephone interview that he
knew of any such arrangements. "I was never approached and I'd be amazed if Luce
approved such arrangements," Donovan said. "Luce had a very scrupulous regard for the
difference between journalism and government."

In the 1950s and early 1960s, Time magazine's foreign correspondents attended CIA
"briefing" dinners similar to those the CIA held for CBS. And Luce, according to CIA
officials, made it a regular practice to brief Dulles or other high Agency officials when
he returned from his frequent trips abroad. Luce and the men who ran his magazines in
the 1950s and 1960s encouraged their foreign correspondents to provide help to the CIA,
particularly information that might be useful to the Agency for intelligence purposes or
recruiting foreigners.

At Newsweek, Agency sources reported, the CIA engaged the services of' several foreign
correspondents and stringers under arrangements approved by senior editors at the
magazine. Newsweek's stringer in Rome in the mid‐Fifties made little secret of the fact
that he worked for the CIA. Malcolm Muir, Newsweek's editor from its founding in 1937
until its sale to the Washington Post Company in 1961, said in a recent interview that his
dealings with the CIA were limited to private briefings he gave Allen Dulles after trips
abroad and arrangements he approved for regular debriefing of Newsweek
correspondents by the Agency. He said that he had never provided cover for CIA



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 14/26

operatives, but that others high in the Newsweek organization might have done so
without his knowledge.

"I would have thought there might have been stringers who were agents, but I didn't
know who they were," said Muir. "I do think in those days the CIA kept pretty close
touch with all responsible reporters. Whenever I heard something that I thought might be
of interest to Allen Dulles, I'd call him up.... At one point he appointed one of his CIA
men to keep in regular contact with our reporters, a chap that I knew but whose name I
can't remember. I had a number of friends in Alien Dulles' organization." Muir said that
Harry Kern, Newsweek's foreign editor from 1945 until 1956, and Ernest K. Lindley, the
magazine's Washington bureau chief during the same period "regularly checked in with
various fellows in the CIA."

"To the best of my knowledge." said Kern, "nobody at Newsweek worked for the CIA...
The informal relationship was there. Why have anybody sign anything? What we knew
we told them [the CIA] and the State Department.... When I went to Washington, I would
talk to Foster or Allen Dulles about what was going on. ... We thought it was admirable
at the time. We were all on the same side." CIA officials say that Kern's dealings with the
Agency were extensive. In 1956, he left Newsweek to run Foreign Reports, a
Washington‐based newsletter whose subscribers Kern refuses to identify.

Ernest Lindley, who remained at Newsweek until 1961, said in a recent interview that he
regularly consulted with Dulles and other high CIA officials before going abroad and
briefed them upon his return. "Allen was very helpful to me and I tried to reciprocate
when I could," he said. "I'd give him my impressions of people I'd met overseas. Once or
twice he asked me to brief a large group of intelligence people; when I came back from
the Asian‐African conference in 1955, for example; they mainly wanted to know about
various people."

As Washington bureau chief, Lindley said he learned from Malcolm Muir that the
magazine's stringer in southeastern Europe was a CIA contract employee—given
credentials under arrangements worked out with the management. "I remember it came
up—whether it was a good idea to keep this person from the Agency; eventually it was
decided to discontinue the association," Lindley said.

When Newsweek waspurchased by the Washington Post Company, publisher Philip L.
Graham was informed by Agency officials that the CIA occasionally used the magazine
for cover purposes, according to CIA sources. "It was widely known that Phil Graham
was somebody you could get help from," said a former deputy director of the Agency.
"Frank Wisner dealt with him." Wisner, deputy director of the CIA from 1950 until
shortly before his suicide in 1965, was the Agency's premier orchestrator of "black"
operations, including many in which journalists were involved. Wisner liked to boast of
his "mighty Wurlitzer," a wondrous propaganda instrument he built, and played, with
help from the press.) Phil Graham was probably Wisner's closest friend. But Graharn,
who committed suicide in 1963, apparently knew little of the specifics of any cover
arrangements with Newsweek, CIA sources said.

In 1965‐66, an accredited Newsweek stringer in the Far East was in fact a CIA contract
employee earning an annual salary of $10,000 from the Agency, according to Robert T.
Wood, then a CIA officer in the Hong Kong station. Some, Newsweek correspondents
and stringers continued to maintain covert ties with the Agency into the 1970s, CIA
sources said.

Information about Agency dealings with the Washington Post newspaper is extremely
sketchy. According to CIA officials, some Post stringers have been CIA employees, but



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 15/26

these officials say they do not know if anyone in the Post management was aware of the
arrangements.

All editors‐in‐chief and managing editors of the Post since 1950 say they knew of no
formal Agency relationship with either stringers or members of the Post staff. “If
anything was done it was done by Phil without our knowledge,” said one. Agency
officials, meanwhile, make no claim that Post staff members have had covert affiliations
with the Agency while working for the paper.6

Katharine Graham, Philip Graham’s widow and the current publisher of the Post, says
she has never been informed of any CIA relationships with either Post or Newsweek
personnel. In November of 1973, Mrs. Graham called William Colby and asked if any
Post stringers or staff members were associated with the CIA. Colby assured her that no
staff members were employed by the Agency but refused to discuss the question of
stringers.

■ The Louisville Courier‐Journal. From December 1964 until March 1965, a CIA
undercover operative named Robert H. Campbell worked on the Courier‐Journal.
According to high‐level CIA sources, Campbell was hired by the paper under
arrangements the Agency made with Norman E. Isaacs, then executive editor of the
Courier‐Journal. Barry Bingham Sr., then publisher of the paper, also had knowledge of
the arrangements, the sources said. Both Isaacs and Bingham have denied knowing that
Campbell was an intelligence agent when he was hired.

The complex saga of Campbell’s hiring was first revealed in a Courier‐Journal story
written by James R Herzog on March 27th, 1976, during the Senate committee’s
investigation, Herzog’s account began: “When 28‐year‐old Robert H. Campbell was
hired as a Courier‐Journal reporter in December 1964, he couldn’t type and knew little
about news writing.” The account then quoted the paper’s former managing editor as
saying that Isaacs told him that Campbell was hired as a result of a CIA request:
“Norman said, when he was in Washington [in 1964], he had been called to lunch with
some friend of his who was with the CIA [and that] he wanted to send this young fellow
down to get him a little knowledge of newspapering.” All aspects of Campbell’s hiring
were highly unusual. No effort had been made to check his credentials, and his
employment records contained the following two notations: “Isaacs has files of
correspondence and investigation of this man”; and, “Hired for temporary work—no
reference checks completed or needed.”

The level of Campbell’s journalistic abilities apparently remained consistent during his
stint at the paper, “The stuff that Campbell turned in was almost unreadable,” said a
former assistant city editor. One of Campbell’s major reportorial projects was a feature
about wooden Indians. It was never published. During his tenure at the paper, Campbell
frequented a bar a few steps from the office where, on occasion, he reportedly confided
to fellow drinkers that he was a CIA employee.

According to CIA sources, Campbell’s tour at the Courier‐Journal was arranged to
provide him with a record of journalistic experience that would enhance the plausibility
of future reportorial cover and teach him something about the newspaper business. The
Courier‐Journal’s investigation also turned up the fact that before coming to Louisville
he had worked briefly for the Hornell, New York, Evening Tribune, published by
Freedom News, Inc. CIA sources said the Agency had made arrangements with that
paper’s management to employ Campbell.7

At the Courier‐Journal, Campbell was hired under arrangements made with Isaacs and
approved by Bingham, said CIA and Senate sources. “We paid the Courier‐Journal so



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 16/26

they could pay his salary,” said an Agency official who was involved in the transaction.
Responding by letter to these assertions, Isaacs, who left Louisville to become president
and publisher of the Wilmington Delaware) News & Journal, said: “All I can do is repeat
the simple truth—that never, under any circumstances, or at any time, have I ever
knowingly hired a government agent. I’ve also tried to dredge my memory, but
Campbell’s hiring meant so little to me that nothing emerges.... None of this is to say that
I couldn’t have been ‘had.’”.Barry Bingham Sr., said last year in a telephone interview
that he had no specific memory of Campbell’s hiring and denied that he knew of any
arrangements between the newspaper’s management and the CIA. However, CIA
officials said that the Courier‐Journal, through contacts with Bingham, provided other
unspecified assistance to the Agency in the 1950s and 1960s. The Courier‐Journal’s
detailed, front‐page account of Campbell’s hiring was initiated by Barry Bingham Jr.,
who succeeded his father as editor and publisher of the paper in 1971. The article is the
only major piece of self‐investigation by a newspaper that has appeared on this subject.8

■ The American Broadcasting Company and the National Broadcasting Company.
According to CIA officials, ABC continued to provide cover for some CIA operatives
through the 1960s. One was Sam Jaffe who CIA officials said performed clandestine
tasks for the Agency. Jaffe has acknowledged only providing the CIA with information.
In addition, another well‐known network correspondent performed covert tasks for the
Agency, said CIA sources. At the time of the Senate bearings, Agency officials serving
at the highest levels refused to say whether the CIA was still maintaining active
relationships with members of the ABC‐News organization. All cover arrangements
were made with the knowledge off ABC executives, the sources said.

These same sources professed to know few specifies about the Agency’s relationships
with NBC, except that several foreign correspondents of the network undertook some
assignments for the Agency in the 1950s and 1960s. “It was a thing people did then,”
said Richard Wald, president of NBC News since 1973. “I wouldn’t be surprised if
people here—including some of the correspondents in those days—had connections with
the Agency.”

■ The Copley Press, and its subsidiary, the Copley News Service. This relationship, first
disclosed publicly by reporters Joe Trento and Dave Roman in Penthouse magazine, is
said by CIA officials to have been among the Agency’s most productive in terms of
getting “outside” cover for its employees. Copley owns nine newspapers in California
and Illinois—among them the San Diego Union and Evening Tribune. The
Trento‐Roman account, which was financed by a grant from the Fund for Investigative
Journalism, asserted that at least twenty‐three Copley News Service employees
performed work for the CIA. “The Agency’s involvement with the Copley organization
is so extensive that it’s almost impossible to sort out,” said a CIA official who was asked
about the relationship late in 1976. Other Agency officials said then that James S.
Copley, the chain’s owner until his death in 1973, personally made most of the cover
arrangements with the CIA.

According to Trento and Roman, Copley personally volunteered his news service to
then‐president Eisenhower to act as “the eyes and ears” against “the Communist threat in
Latin and Central America” for “our intelligence services.”  James Copley was also the
guiding hand behind the Inter‐American Press Association, a CIA‐funded organization
with heavy membership among right‐wing Latin American newspaper editors.

■ Other major news organizations. According to Agency officials, CIA files document
additional cover arrangements with the following news‐gathering organizations, among
others: the New York Herald‐Tribune, the Saturday‐Evening Post, Scripps‐Howard
Newspapers, Hearst Newspapers Seymour K. Freidin, Hearst’s current London bureau



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 17/26

chief and a former  Herald‐Tribune editor and correspondent, has been identified as a
CIA operative by Agency sources), Associated Press,9 United Press International, the
Mutual Broadcasting System, Reuters and the Miami Herald. Cover arrangements with
the Herald, according to CIA officials, were unusual in that they were made “on the
ground by the CIA station in Miami, not from CIA headquarters.

“And that’s just a small part of the list,” in the words of one official who served in the
CIA hierarchy. Like many sources, this official said that the only way to end the
uncertainties about aid furnished the Agency by journalists is to disclose the contents of
the CIA files—a course opposed by almost all of the thirty‐five present and former CIA
officials interviewed over the course of a year.

COLBY CUTS HIS LOSSES

THE CIA’S USE OF JOURNALISTS CONTINUED VIRTUALLY unabated until 1973
when, in response to public disclosure that the Agency had secretly employed American
reporters, William Colby began scaling down the program. In his public statements,
Colby conveyed the impression that the use of journalists had been minimal and of
limited importance to the Agency.

He then initiated a series of moves intended to convince the press, Congress and the
public that the CIA had gotten out of the news business. But according to Agency
officials, Colby had in fact thrown a protective net around his valuable intelligence in the
journalistic community. He ordered his deputies to maintain Agency ties with its best
journalist contacts while severing formal relationships with many regarded as inactive,
relatively unproductive or only marginally important. In reviewing Agency files to
comply with Colby’s directive, officials found that many journalists had not performed
useful functions for the CIA in years. Such relationships, perhaps as many as a hundred,
were terminated between 1973 and 1976.

Meanwhile, important CIA operatives who had been placed on the staffs of some major
newspaper and broadcast outlets were told to resign and become stringers or freelancers,
thus enabling Colby to assure concerned editors that members of their staffs were not
CIA employees. Colby also feared that some valuable stringer‐operatives might find
their covers blown if scrutiny of the Agency’s ties with journalists continued. Some of
these individuals were reassigned to jobs on so‐called proprietary publications—foreign
periodicals and broadcast outlets secretly funded and staffed by the CIA. Other
journalists who had signed formal contracts with the CIA—making them employees of
the Agency—were released from their contracts, and asked to continue working under
less formal arrangements.

In November 1973, after many such shifts had been made, Colby told reporters and
editors from the New York Times and the Washington Star that the Agency had “some
three dozen” American newsmen “on the CIA payroll,” including five who worked for
“general‐circulation news organizations.” Yet even while the Senate Intelligence
Committee was holding its hearings in 1976, according to high‐level CIA sources, the
CIA continued to maintain ties with seventy‐five to ninety journalists of every
description—executives, reporters, stringers, photographers, columnists, bureau clerks
and members of broadcast technical crews. More than half of these had been moved off
CIA contracts and payrolls but they were still bound by other secret agreements with the
Agency. According to an unpublished report by the House Select Committee on
Intelligence, chaired by Representative Otis Pike, at least fifteen news organizations
were still providing cover for CIA operatives as of 1976.



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 18/26

Colby, who built a reputation as one of the most skilled undercover tacticians in the
CIA’s history, had himself run journalists in clandestine operations before becoming
director in 1973. But even he was said by his closest associates to have been disturbed at
how extensively and, in his view, indiscriminately, the Agency continued to use
journalists at the time he took over. “Too prominent,” the director frequently said of
some of the individuals and news organizations then working with the CIA. Others in the
Agency refer to their best‐known journalistic assets as “brand names.”)

“Colby’s concern was that he might lose the resource altogether unless we became a
little more careful about who we used and how we got them,” explained one of the
former director’s deputies. The thrust of Colby’s subsequent actions was to move the
Agency’s affiliations away from the so‐called “majors” and to concentrate them instead
in smaller newspaper chains, broadcasting groups and such specialized publications as
trade journals and newsletters.

After Colby left the Agency on January 28th, 1976, and was succeeded by George Bush,
the CIA announced a new policy: “Effective immediately, the CIA will not enter into any
paid or contractual relationship with any full‐time or part‐time news correspondent
accredited by any U.S. news service, newspaper, periodical, radio or television network
or station” At the time of the announcement, the Agency acknowledged that the policy
would result in termination of less than half of the relationships with the 50 U.S.
journalists it said were still affiliated with the Agency. The text of the announcement
noted that the CIA would continue to “welcome” the voluntary, unpaid cooperation of
journalists. Thus, many relationships were permitted to remain intact.

The Agency’s unwillingness to end its use of journalists and its continued relationships
with some news executives is largely the product of two basic facts of the intelligence
game: journalistic cover is ideal because of the inquisitive nature of a reporter’s job; and
many other sources of institutional cover have been denied the CIA in recent years by
businesses, foundations and educational institutions that once cooperated with the
Agency.

“It’s tough to run a secret agency in this country,” explained one high‐level CIA official.
“We have a curious ambivalence about intelligence. In order to serve overseas we need
cover. But we have been fighting a rear‐guard action to try and provide cover. The Peace
Corps is off‐limits, so is USIA, the foundations and voluntary organizations have been
off‐limits since ‘67, and there is a self‐imposed prohibition on Fulbrights [Fulbright
Scholars]. If you take the American community and line up who could work for the CIA
and who couldn’t there is a very narrow potential. Even the Foreign Service doesn’t want
us. So where the hell do you go? Business is nice, but the press is a natural. One
journalist is worth twenty agents. He has access, the ability to ask questions without
arousing suspicion.”

ROLE OF THE CHURCH COMMITTEE

DESPITE THE EVIDENCE OF WIDESPREAD CIA USE OF journalists, the Senate
Intelligence Committee and its staff decided against questioning any of the reporters,
editors, publishers or broadcast executives whose relationships with the Agency are
detailed in CIA files.

According to sources in the Senate and the Agency, the use of journalists was one of two
areas of inquiry which the CIA went to extraordinary lengths to curtail. The other was
the Agency’s continuing and extensive use of academics for recruitment and information
gathering purposes.



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 19/26

In both instances, the sources said, former directors Colby and Bush and CIA special
counsel Mitchell Rogovin were able to convince key members of the committee that full
inquiry or even limited public disclosure of the dimensions of the activities would do
irreparable damage to the nation’s intelligence‐gathering apparatus, as well as to the
reputations of hundreds of individuals. Colby was reported to have been especially
persuasive in arguing that disclosure would bring on a latter‐day “witch hunt” in which
the victims would be reporters, publishers and editors.

Walter Elder, deputy to former CIA director McCone and the principal Agency liaison to
the Church committee, argued that the committee lacked jurisdiction because there had
been no misuse of journalists by the CIA; the relationships had been voluntary. Elder
cited as an example the case of the Louisville Courier‐Journal. “Church and other people
on the committee were on the chandelier about the Courier‐Journal,” one Agency
official said, “until we pointed out that we had gone to the editor to arrange cover, and
that the editor had said, ‘Fine.’”

Some members of the Church committee and staff feared that Agency officials had
gained control of the inquiry and that they were being hoodwinked. “The Agency was
extremely clever about it and the committee played right into its hands,” said one
congressional source familiar with all aspects of the inquiry. “Church and some of the
other members were much more interested in making headlines than in doing serious,
tough investigating. The Agency pretended to be giving up a lot whenever it was asked
about the flashy stuff—assassinations and secret weapons and James Bond operations.
Then, when it came to things that they didn’t want to give away, that were much more
important to the Agency, Colby in particular called in his chits. And the committee
bought it.”

The Senate committee’s investigation into the use of journalists was supervised by
William B. Bader, a former CIA intelligence officer who returned briefly to the Agency
this year as deputy to CIA director Stansfield Turner and is now a high‐level intelligence
official at the Defense Department. Bader was assisted by David Aaron, who now serves
as the deputy to Zbigniew Brzezinski, President Carter’s national security adviser.

According to colleagues on the staff of the Senate inquiry, both Bader and Aaron were
disturbed by the information contained in CIA files about journalists; they urged that
further investigation he undertaken by the Senate’s new permanent CIA oversight
committee. That committee, however, has spent its first year of existence writing a new
charter for the CIA, and members say there has been little interest in delving further into
the CIA’s use of the press.

Bader’s investigation was conducted under unusually difficult conditions. His first
request for specific information on the use of journalists was turned down by the CIA on
grounds that there had been no abuse of authority and that current intelligence operations
might he compromised. Senators Walter Huddleston, Howard Baker, Gary Hart, Walter
Mondale and Charles Mathias—who had expressed interest in the subject of the press
and the CIA—shared Bader’s distress at the CIA’s reaction. In a series of phone calls and
meetings with CIA director George Bush and other Agency officials, the senators
insisted that the committee staff be provided information about the scope of CIA‐press
activities. Finally, Bush agreed to order a search of the files and have those records
pulled which deals with operations where journalists had been used. But the raw files
could not he made available to Bader or the committee, Bush insisted. Instead, the
director decided, his deputies would condense the material into one‐paragraph sum ‐
maries describing in the most general terms the activities of each individual journalist.
Most important, Bush decreed, the names of journalists and of the news organizations
with which they were affiliated would be omitted from the summaries. However, there



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 20/26

might be some indication of the region where the journalist had served and a general
description of the type of news organization for which he worked.

Assembling the summaries was difficult, according to CIA officials who supervised the
job. There were no “journalist files” per se and information had to be collected from
divergent sources that reflect the highly compartmentalized character of the CIA. Case
officers who had handled journalists supplied some names. Files were pulled on various
undercover operations in which it seemed logical that journalists had been used.
Significantly, all work by reporters for the Agency under the category of covert
operations, not foreign intelligence.) Old station records were culled. “We really had to
scramble,” said one official.

After several weeks, Bader began receiving the summaries, which numbered over 400 by
the time the Agency said it had completed searching its files.

The Agency played an intriguing numbers game with the committee. Those who
prepared the material say it was physically impossible to produce all of the Agency’s
files on the use of journalists. “We gave them a broad, representative picture,” said one
agency official. “We never pretended it was a total description of the range of activities
over 25 years, or of the number of journalists who have done things for us.” A relatively
small number of the summaries described the activities of foreign journalists—including
those working as stringers for American publications. Those officials most
knowledgeable about the subject say that a figure of 400 American journalists is on the
low side of the actual number who maintained covert relationships and undertook
clandestine tasks.

Bader and others to whom he described the contents of the summaries immediately
reached some general conclusions: the sheer number of covert relationships with
journalists was far greater than the CIA had ever hinted; and the Agency’s use of
reporters and news executives was an intelligence asset of the first magnitude. Reporters
had been involved in almost every conceivable kind of operation. Of the 400‐plus
individuals whose activities were summarized, between 200 and 250 were “working
journalists” in the usual sense of the term—reporters, editors, correspondents,
photographers; the rest were employed at least nominally) by book publishers, trade
publications and newsletters.

Still, the summaries were just that: compressed, vague, sketchy, incomplete. They could
be subject to ambiguous interpretation. And they contained no suggestion that the CIA
had abused its authority by manipulating the editorial content of American newspapers
or broadcast reports.

Bader’s unease with what he had found led him to seek advice from several experienced
hands in the fields of foreign relations and intelligence. They suggested that he press for
more information and give those members of the committee in whom he had the most
confidence a general idea of what the summaries revealed. Bader again went to Senators
Huddleston, Baker, Hart, Mondale and Mathias. Meanwhile, he told the CIA that he
wanted to see more—the full files on perhaps a hundred or so of the individuals whose
activities had been summarized. The request was turned down outright. The Agency
would provide no more information on the subject. Period.

The CIA’s intransigence led to an extraordinary dinner meeting at Agency headquarters
in late March 1976. Those present included Senators Frank Church who had now been
briefed by Bader), and John Tower, the vice‐chairman of the committee; Bader; William
Miller, director of the committee staff; CIA director Bush; Agency counsel Rogovin; and
Seymour Bolten, a high‐level CIA operative who for years had been a station chief in



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 21/26

Germany and Willy Brandt’s case officer. Bolten had been deputized by Bush to deal
with the committee’s requests for information on journalists and academics. At the
dinner, the Agency held to its refusal to provide any full files. Nor would it give the
committee the names of any individual journalists described in the 400 summaries or of
the news organizations with whom they were affiliated. The discussion, according to
participants, grew heated. The committee’s representatives said they could not honor
their mandate—to determine if the CIA had abused its authority—without further
information. The CIA maintained it could not protect its legitimate intelligence
operations or its employees if further disclosures were made to the committee. Many of
the journalists were contract employees of the Agency, Bush said at one point, and the
CIA was no less obligated to them than to any other agents.

Finally, a highly unusual agreement was hammered out: Bader and Miller would be
permitted to examine “sanitized” versions of the full files of twenty‐five journalists
selected from the summaries; but the names of the journalists and the news organizations
which employed them would be blanked out, as would the identities of other CIA
employees mentioned in the files. Church and Tower would be permitted to examine the
unsanitizedversions of five of the twenty‐five files—to attest that the CIA was not hiding
anything except the names. The whole deal was contingent on an agreement that neither
Bader, Miner, Tower nor Church would reveal the contents of the files to other members
of the committee or staff.

Bader began reviewing the 400‐some summaries again. His object was to select
twenty‐five that, on the basis of the sketchy information they contained, seemed to
represent a cross section. Dates of CIA activity, general descriptions of news
organizations, types of journalists and undercover operations all figured in his
calculations.

From the twenty‐five files he got back, according to Senate sources and CIA officials, an
unavoidable conclusion emerged: that to a degree never widely suspected, the CIA in the
1950s, ‘60s and even early ‘70s had concentrated its relationships with journalists in the
most prominent sectors of the American press corps, including four or five of the largest
newspapers in the country, the broadcast networks and the two major newsweekly
magazines. Despite the omission of names and affiliations from the twenty‐five detailed
files each was between three and eleven inches thick), the information was usually
sufficient to tentatively identify either the newsman, his affiliation or both—particularly
because so many of them were prominent in the profession.

“There is quite an incredible spread of relationships,” Bader reported to the senators.
“You don’t need to manipulate Time magazine, for example, because there are Agency
people at the management level.”

Ironically, one major news organization that set limits on its dealings with the CIA,
according to Agency officials, was the one with perhaps the greatest editorial affinity for
the Agency’s long‐range goals and policies: U.S. News and World Report. The late David
Lawrence, the columnist and founding editor of U.S. News, was a close friend of Allen
Dulles. But he repeatedly refused requests by the CIA director to use the magazine for
cover purposes, the sources said. At one point, according to a high CIA official,
Lawrence issued orders to his sub‐editors in which he threatened to fire any U.S. News
employee who was found to have entered into a formal relationship with the Agency.
Former editorial executives at the magazine confirmed that such orders had been issued.
CIA sources declined to say, however, if the magazine remained off‐limits to the Agency
after Lawrence’s death in 1973 or if Lawrence’s orders had been followed.)



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 22/26

Meanwhile, Bader attempted to get more information from the CIA, particularly about
the Agency’s current relationships with journalists. He encountered a stone wall. “Bush
has done nothing to date,” Bader told associates. “None of the important operations are
affected in even a marginal way.” The CIA also refused the staffs requests for more
information on the use of academics. Bush began to urge members of the committee to
curtail its inquiries in both areas and conceal its findings in the final report. “He kept
saying, ‘Don’t fuck these guys in the press and on the campuses,’ pleading that they
were the only areas of public life with any credibility left,” reported a Senate source.
Colby, Elder and Rogovin also implored individual members of the committee to keep
secret what the staff had found. “There were a lot of representations that if this stuff got
out some of the biggest names in journalism would get smeared,” said another source.
Exposure of the CIA’s relationships with journalists and academics, the Agency feared,
would close down two of the few avenues of agent recruitment still open. “The danger of
exposure is not the other side,” explained one CIA expert in covert operations. “This is
not stuff the other side doesn’t know about. The concern of the Agency is that another
area of cover will be denied.”

A senator who was the object of the Agency’s lobbying later said: “From the CIA point
of view this was the highest, most sensitive covert program of all.... It was a much larger
part of the operational system than has been indicated.” He added, “I had a great
compulsion to press the point but it was late .... If we had demanded, they would have
gone the legal route to fight it.”

Indeed, time was running out for the committee. In the view of many staff members, it
had squandered its resources in the search for CIA assassination plots and poison pen
letters. It had undertaken the inquiry into journalists almost as an afterthought. The
dimensions of the program and the CIA’s sensitivity to providing information on it had
caught the staff and the committee by surprise. The CIA oversight committee that would
succeed the Church panel would have the inclination and the time to inquire into the
subject methodically; if, as seemed likely, the CIA refused to cooperate further, the
mandate of the successor committee would put it in a more advantageous position to
wage a protracted fight .... Or so the reasoning went as Church and the few other
senators even vaguely familiar with Bader’s findings reached a decision not to pursue the
matter further. No journalists would be interviewed about their dealings with the Agency
—either by the staff or by the senators, in secret or in open session. The specter, first
raised by CIA officials, of a witch hunt in the press corps haunted some members of the
staff and the committee. “We weren’t about to bring up guys to the committee and then
have everybody say they’ve been traitors to the ideals of their profession,” said a senator.

Bader, according to associates, was satisfied with the decision and believed that the
successor committee would pick up the inquiry where he had left it. He was opposed to
making public the names of individual journalists. He had been concerned all along that
he had entered a “gray area” in which there were no moral absolutes. Had the CIA
“manipulated” the press in the classic sense of the term? Probably not, he concluded; the
major news organizations and their executives had willingly lent their resources to the
Agency; foreign correspondents had regarded work for the CIA as a national service and
a way of getting better stories and climbing to the top of their profession. Had the CIA
abused its authority? It had dealt with the press almost exactly as it had dealt with other
institutions from which it sought cover — the diplomatic service, academia,
corporations. There was nothing in the CIA’s charter which declared any of these
institutions off‐limits to America’s intelligence service. And, in the case of the press, the
Agency had exercised more care in its dealings than with many other institutions; it had
gone to considerable lengths to restrict its role to information‐gathering and cover.10



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 23/26

Bader was also said to be concerned that his knowledge was so heavily based on
information furnished by the CIA; he hadn’t gotten the other side of the story from those
journalists who had associated with the Agency. He could be seeing only “the lantern
show,” he told associates. Still, Bader was reasonably sure that he had seen pretty much
the full panoply of what was in the files. If the CIA had wanted to deceive him it would
have never given away so much, he reasoned. “It was smart of the Agency to cooperate
to the extent of showing the material to Bader,” observed a committee source. “That way,
if one fine day a file popped up, the Agency would be covered. They could say they had
already informed the Congress.”

The dependence on CIA files posed another problem. The CIA’s perception of a
relationship with a journalist might be quite different than that of the journalist: a CIA
official might think he had exercised control over a journalist; the journalist might think
he had simply had a few drinks with a spook. It was possible that CIA case officers had
written self‐serving memos for the files about their dealings with journalists, that the
CIA was just as subject to common bureaucratic “cover‐your‐ass” paperwork as any
other agency of government.

A CIA official who attempted to persuade members of the Senate committee that the
Agency’s use of journalists had been innocuous maintained that the files were indeed
filled with “puffing” by case officers. “You can’t establish what is puff and what isn’t,”
he claimed. Many reporters, he added, “were recruited for finite [specific] undertakings
and would be appalled to find that they were listed [in Agency files] as CIA operatives.”
This same official estimated that the files contained descriptions of about half a dozen
reporters and correspondents who would be considered “famous”—that is, their names
would be recognized by most Americans. “The files show that the CIA goes to the press
for and just as often that the press comes to the CIA,” he observed. “...There is a tacit
agreement in many of these cases that there is going to be a quid pro quo”—i.e., that the
reporter is going to get good stories from the Agency and that the CIA will pick up some
valuable services from the reporter.

Whatever the interpretation, the findings of the Senate committees inquiry into the use of
journalists were deliberately buried—from the full membership of the committee, from
the Senate and from the public. “There was a difference of opinion on how to treat the
subject,” explained one source. “Some [senators] thought these were abuses which
should be exorcized and there were those who said, ‘We don’t know if this is bad or
not.’”

Bader’s findings on the subject were never discussed with the full committee, even in
executive session. That might have led to leaks—especially in view of the explosive
nature of the facts. Since the beginning of the Church committee’s investigation, leaks
had been the panel’s biggest collective fear, a real threat to its mission. At the slightest
sign of a leak the CIA might cut off the flow of sensitive information as it did, several
times in other areas), claiming that the committee could not be trusted with secrets. “It
was as if we were on trial—not the CIA,” said a member of the committee staff. To
describe in the committee’s final report the true dimensions of the Agency’s use of
journalists would cause a furor in the press and on the Senate floor. And it would result
in heavy pressure on the CIA to end its use of journalists altogether. “We just weren’t
ready to take that step,” said a senator. A similar decision was made to conceal the
results of the staff’s inquiry into the use of academics. Bader, who supervised both areas
of inquiry, concurred in the decisions and drafted those sections of the committee’s final
report. Pages 191 to 201 were entitled “Covert Relationships with the United States
Media.” “It hardly reflects what we found,” stated Senator Gary Hart. “There was a
prolonged and elaborate negotiation [with the CIA] over what would be said.”



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 24/26

Obscuring the facts was relatively simple. No mention was made of the 400 summaries
or what they showed. Instead the report noted blandly that some fifty recent contacts
with journalists had been studied by the committee staff—thus conveying the impression
that the Agency’s dealings with the press had been limited to those instances. The
Agency files, the report noted, contained little evidence that the editorial content of
American news reports had been affected by the CIA’s dealings with journalists. Colby’s
misleading public statements about the use of journalists were repeated without serious
contradiction or elaboration. The role of cooperating news executives was given short
shrift. The fact that the Agency had concentrated its relationships in the most prominent
sectors of the press went unmentioned. That the CIA continued to regard the press as up
for grabs was not even suggested.

Former ‘Washington Post’ reporter CARL BERNSTEIN is now working on a book about
the witch hunts of the Cold War.

Footnotes:

1 John McCone, director of the Agency from 1961 to 1965, said in a recent interview
that he knew about "great deal of debriefing and exchanging help" but nothing about any
arrangements for cover the CIA might have made with media organizations. "I wouldn't
necessarily have known about it," he said. "Helms would have handled anything like
that. It would be unusual for him to come to me and say, 'We're going to use journalists
for cover.' He had a job to do. There was no policy during my period that would say,
'Don't go near that water,' nor was there one saying, 'Go to it!'" During the Church
committee bearings, McCone testified that his subordinates failed to tell him about
domestic surveillance activities or that they were working on plans to assassinate Fidel
Castro. Richard Helms was deputy director of the Agency at the time; he became
director in 1966.

2 A stringer is a reporter who works for one or several news organizations on a retainer
or on a piecework basis.

3 From the CIA point of view, access to newsfilm outtakes and photo libraries is a matter
of extreme importance. The Agency's photo archive is probably the greatest on earth; its
graphic sources include satellites, photoreconnaissance, planes, miniature cameras ... and
the American press. During the 1950s and 1960s, the Agency obtained carte‐blanche
borrowing privileges in the photo libraries of literally dozens of American newspapers,
magazines and television, outlets. For obvious reasons, the CIA also assigned high
priority to the recruitment of photojournalists, particularly foreign‐based members of
network camera crews.

4 On April 3rd, 1961, Koop left the Washington bureau to become head of CBS, Inc.’s
Government Relations Department — a position he held until his retirement on March
31st, 1972.  Koop, who worked as a deputy in the Censorship Office in World War II,
continued to deal with the CIA in his new position, according to CBS sources.

5 Hayes, who left the Washington Post Company in 1965 to become U.S. Ambassador to
Switzerland, is now chairman of the board of Radio Free Europe and Radio Liberty —
both of which severed their ties with the CIA in 1971.  Hayes said he cleared his
participation in the China project with the late Frederick S. Beebe, then chairman of the
board of the Washington Post Company.  Katharine Graham, the Post’s publisher, was
unaware of the nature of the assignment, he said.  Participants in the project signed
secrecy agreements.



8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 25/26

  Audio of incident
between Canadian
citizen and US
immigration officer.    
(848 comments)

Noam Chomsky is in
denial about 9/11 (554
comments)

WANTED – A
Psychiatric Diagnosis
of Nazi Holocaust
Denial (547 comments)

"We\'re Going To
Become Extinct,"
Eminent Scientist
Says   : Information
Clearing House - (487
comments)

   America: The Grim
Truth: Information
Clearing House -  ICH
(409 comments)

The Most Honest Three
and a Half Minutes of

Top 10 Posts

6 Philip Geyelin, editor of the Post editorial page, worked for the Agency before joining
the Post.

7 Louis Buisch, presidentof the publishing company of the Hornell, New York, Evening
Tribune, told the Courier‐Journal in 1976 that he remembered little about the hiring of
Robert Campbell. "He wasn't there very long, and he didn't make much of an
impression," said Buisch, who has since retired from active management of the
newspaper.

8 Probably the most thoughtful article on the subject of the press and the CIA was
written by Stuart H. Loory and appeared in the September‐October 1974 issue of
Columbia Journalism Review.

9 Wes Gallagher, general manager of the Associated Press from 1962 to 1976, takes
vigorous exception to the notion that the Associated Press might have aided the Agency.
"We've always stayed clear on the CIA; I would have fired anybody who worked for
them. We don't even let our people debrief." At the time of the first disclosures that
reporters had worked for the CIA, Gallagher went to Colby. "We tried to find out names.
All he would say was that no full‐time staff member of the Associated Press was
employed by the Agency. We talked to Bush. He said the same thing." If any Agency
personnel were placed in Associated Press bureaus, said Gallagher, it was done without
consulting the management of the wire service. But Agency officials insist that they were
able to make cover arrangements through someone in the upper management levelsof
Associated Press, whom they refuse to identify.

10 Many journalists and some CIA officials dispute the Agency's claim that it has been
scrupulous in respecting the editorial integrity of American publications and broadcast
outlets.

   

 

Click on "comments" below to read or post comments

 

Click here to learn how to post a comment .Comments that include
profanity or personal attacks or other inappropriate material will be

removed from the site. See our complete Comment Policy.

 

 Please help  Support   Information Clearing House
One-Time Donation

 
$  

Recurring Monthly Donation
 

 

https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/http://www.informationclearinghouse.info/article25495.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/http://www.informationclearinghouse.info/article35595.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/http://www.informationclearinghouse.info/article33876.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/http://www.informationclearinghouse.info/article45495.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/http://www.informationclearinghouse.info/article25166.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/http://www.informationclearinghouse.info/article31810.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info/commentshow.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info/comment_policy.htm


8/15/2020   Carl Bernstein: The  CIA and the Media    :      Information Clearing House: ICH

https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/article28610.htm 26/26

Television. Ever......?
(405 comments)

  I am NOT Charlie  : 
Information Clearing
House - ICH (379
comments)

8 Reasons Straight
Men Don\'t Want To Get
Married (370 comments)

   British have invaded
nine out of ten
countries     :   In (336
comments)

Does the universe have
a purpose ? Is religion
good for people ? (317
comments)

Comments by
IntenseDebate

$  

Thank you for your support

In accordance with Title 17 U.S.C. Section 107, this material is distributed without profit to
those who have expressed a prior interest in receiving the included information for research
and educational purposes. Information Clearing House has no affiliation whatsoever with
the originator of this article nor is Information ClearingHouse endorsed or sponsored by

the originator.)

 

 
Search Information Clearing House

Custom Search  Search

HOME

COPYRIGHT NOTICE
 

 

https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/http://www.informationclearinghouse.info/article31810.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/http://www.informationclearinghouse.info/article40651.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/http://www.informationclearinghouse.info/article36728.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/http://www.informationclearinghouse.info/article32946.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/http://www.informationclearinghouse.info/article36804.htm
https://web.archive.org/web/20190311232406mp_/https://www.intensedebate.com
https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/index.html
https://web.archive.org/web/20190311232406/http://www.informationclearinghouse.info:80/fair_use.htm

